HTML

Second-hand kultúra

".......a színház, ahol nem a darab érdekelt, hanem az, amit én majd mondok róla, az irodalom, amelyből nem a könyvek érdekeltek, hanem az írók......" Márai Sándor: Születésnap

Címkék

A38 (3) ASD (1) Asperger-szindróma (1) Átrium Film-Színház (1) Audrey Tatou (1) Autizmus Spektrum Zavar (1) A legjobb játék (1) A vágy villamosa (1) Balett (2) Bazilika (1) Beck Zoli (1) Benkő Róbert (1) Bereményi Géza (1) Berki Tamás (1) Billy Elliot (1) Bin Jip (1) Bodzsár Márk (1) Borbély Alexandra (1) Boris Vyan (1) Bornai Tibor (1) Böszörményi-Nagy Gergely (1) Budafoki Dohnányi zenekar (1) Budapest 100 (1) Budapest Jazz Club (1) Budapest Music Center (1) Cabaret Medrano (1) Cantate Vegyeskar (1) Csalog Gábor (1) Cseh Tamás (1) D. Tóth Kriszta (2) Deák Kristóf (1) Dés László (1) Diótörő (1) Enyedi Ildikó (1) Építészet (2) Erkel színház (2) Erkel Színház (1) Falusi Mariann (1) Fekete Ernő (1) Fekete Kovács Kornél (1) Feke Pál (1) Film (1) film (5) folk (1) Grecsó Krisztián (1) Gyémánt Bálint (3) Hadik Irodalmi Szalon (1) Harcsa Veronika (5) Háy János (1) humor (2) ifjabb Sapszon Ferenc (1) Igor Sztravinszkij (2) Illés zenekar (1) Játékszín (1) jazz (3) John Grisham (1) Káel Csaba (1) Katona József színház (2) Kentaur (1) Képmás Est (1) Képmás Magazin (1) Kerekes Band (1) Kerényi Miklós Gábor (1) Keszég László (1) Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola (1) könyv (3) Lajkó Félix (1) Luciano Berio (1) Magyar Dal Napja (1) magyar film (3) magyar író (2) Magyar Színház (1) magyar zene (1) Márkos Albert (1) Márta István (1) Másik János (1) Merry (1) MÜPA (2) Musical (1) Nagy Sándor (1) NARTcore (1) Nika (1) Nina Kov (1) opera (5) Operaház (8) operett (1) Oscar-díj (1) Pándi Balázs (1) Papp Lajos (1) Parti Nagy Lajos (1) Pesti színház (1) pszichedelikus rock (1) Puccini (1) Pusztaszeri Kornél (1) Recirquel (1) Reisz Gábor (1) Richard Wagner (2) Rúzsa Magdi (1) Selmeczy György (1) Serbán Attila (1) Sir Elton John (1) Spiritisti (1) szatíra (1) Szente Vajk (1) Szikora János (1) színház (4) Szörényi Levente (1) Szörényi Őrs (1) Takahashi Yuya (1) Tenessee Williams (1) Testről és lélekről (1) The Merry Poppins (1) Udvaros Dorottya (1) Ugron Zsolna (1) Vámos Miklós (1) Várkert Bazár (2) Vastag Csaba (1) Vecsei H. Miklós (1) Venekei Marianmna (1) Veres Mónika (1) Vladimir Viszockij (1) Weiszer Alinda (1) zene (9) Zeneakadémia (1) Zomborácz Virág (1) Címkefelhő

Friss topikok

Ádám almái: cél és hit

2010.04.28. 13:04 Sombokor

Egy film, amit látni kell. A port.hu-n található ismertető szerint dán-német vígjáték. Hát nagyon nem az. Vagyis dán és német biztosan, de nem vígjáték. Nem szomorújáték, nem dokumentumfilm – de nem tudom bekategorizálni, nem tudom, minek nevezzem, hová tegyem…….. Elgondolkoztató film, erőt adó film, szépen fényképezett film, értelmes film……….. És előnye, hogy nem besorolható, hogy unikum. Több rétegű a mondanivaló, sok mindenen kell még elgondolkodnom, olyanok is biztosan följönnek majd, amik most még eszembe sem jutnak. Többször meg lehet és meg is kell nézni, hogy a lehető legtisztábban érthessük meg. Mert tökéletesen megérteni nem lehet – e téren rokon az Amelie csodálatos élete c. filmmel. Folyton, újra és újra megdolgoztat, gondolkodásra és állásfoglalásra késztet, egy biztos, hidegen nem hagy. Arról szól, hogy az elfogadás, a hit és a szeretet mekkora alap lehet valakinek az életében. Életet adhat, és életet vehet el – attól is, akinek van és adná, meg attól is, aki részére adni szándékoznak. A főszereplő egy bőrfejű fiatalember, akit egy pap vesz „szárnyai” alá – és mint minden tartalmas emberi viszonyban, hatással vannak egymásra, oda-vissza kölcsönösségben élnek egymással. Tágítják egymás világát, jobbá teszi mindkettő a vele élesen szembenálló felet, miközben pedig egymásra vannak utalva……… Azt, hogy az övék tartalmas kapcsolat, jól szemlélteti a film azáltal, hogy bemutatja a templomban lakó embereket: egy alkoholista, egy pakisztáni benzinkút-rabló, valamint egy később csatlakozó terhes nő. Ők nem állnak éles ellentétben a pappal, nem hatnak egymás világára annyira elementárisan.

A „nevelés” a cél megfogalmaztatásával kezdődik. Ez mindennek az alapja. A cél ad keretet az életnek, a túlélésnek, attól lesz az ember vizes felmosórongyból olyanná, aki érdemes a figyelemre. Ezért kell fölkelni reggel és ezért kell az élet nyűgeit is elviselni, hiszen a cél nemes, szép, elérhető és jobbá tesz, ha eljutok odáig.

De vissza a filmre…… Sok rétege van, nem biztos, hogy minden gondolatot le tudok írni, ami eszembe jutott már a film óta. Mindenesetre beszédesek a nevek: Dávid és Ádám…… Mintha a probléma, ami köztük feszül, eredendően, régóta fennállna. Örök kérdést vitat meg: míg Dávid abban hisz, hogy Isten létezik, ő a jó, és létezik az Ördög, aki megpróbálja a világot gonosszá tenni. Dávid szerint, ha ez utóbbiról nem veszünk tudomást, nem fog létezni: ami nincs, az nincs, tehát akkor gonoszság sincs, ha ördög sincs. Ádám a visszáját gondolja, ő úgy érzi, csak Isten van, aki egyben jó és gonosz is. Tehát szerinte nincsen eleve csak vegytiszta jóság. Ilyen szempontból Ádám gondolata nem a fehér és fekete naivitás mentén halad, ő összetettebb, de Dávid pont a végletes gondolkodása által lesz hiteles és követnivaló. Pont az benne az emberi nagyság, hogy megtalálta a célját (a hitet) és attól nem tántorít – illetve amikor mégis, abba majdnem belehal. Ugyanakkor érdekes, hogy amikor Ádám beköltözik, a szobája faláról leemeli Jézust (Hitlert teszi föl helyette), de a film kétharmadánál mát vitázik arról, hogy Isten egy személyben jó és rossz – tehát eljut addig a pontig, hogy elismeri: létezik……

Az almafa a templomkertben áll, ez németül a Kirchengarten – ahogy egy hozzászólásban olvastam a port.hu-n. Ez természetesen Kierkegaardra utal, nem vitás, de elgondolkoztam azon, hogy az almafa gyümölcsöt terem a templomkertben…. Mit is akar szimbolizálni ez? Kierkegaard gondolatai gyümölcsözőek? És almát, éppen azt a növényt, aminek fogyasztása után kiűzetett a Paradicsomból? Ha megnézzük, ebben a történetben Ádámnak megadatik az út vissza a Paradicsomba. Még akkor is, ha elsőre ő nem annyira akarja……. Lehet az a jelentés, hogy Kierkegaard gyümölcsöző gondolatai mutatják meg az utat a Paradicsomba az alkotónak?

Érdekes visszatérő motívuma a filmnek, ahányszor a Biblia a földre esik, mindig Jób könyvénél nyílik ki. Ádám egy idő után próbát is tesz, többször egymásután ledobja a könyvet és figyeli a reakciót – ami mindig ugyanaz. A wikipédia szerint Jób könyvében a mű azokra a kérdésekre keresi a választ, hogy miért szenved az igaz, és miért él jól a bűnös, honnan ered a sok baj, szenvedés és nyomorúság a földön, van-e ezeknek célja és lényege, és összeegyeztethető-e a rossz és az igazságtalanság egy jóságos és igazságos Isten létével.

Szóval, nézzétek meg a filmet, és ha ráértek, beszélgessünk kicsit…..J

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mormota.blog.hu/api/trackback/id/tr221958931

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.