HTML

Second-hand kultúra

".......a színház, ahol nem a darab érdekelt, hanem az, amit én majd mondok róla, az irodalom, amelyből nem a könyvek érdekeltek, hanem az írók......" Márai Sándor: Születésnap

Címkék

A38 (3) ASD (1) Asperger-szindróma (1) Átrium Film-Színház (1) Audrey Tatou (1) Autizmus Spektrum Zavar (1) A legjobb játék (1) A vágy villamosa (1) Balett (2) Bazilika (1) Beck Zoli (1) Benkő Róbert (1) Bereményi Géza (1) Berki Tamás (1) Billy Elliot (1) Bin Jip (1) Bodzsár Márk (1) Borbély Alexandra (1) Boris Vyan (1) Bornai Tibor (1) Böszörményi-Nagy Gergely (1) Budafoki Dohnányi zenekar (1) Budapest 100 (1) Budapest Jazz Club (1) Budapest Music Center (1) Cabaret Medrano (1) Cantate Vegyeskar (1) Csalog Gábor (1) Cseh Tamás (1) D. Tóth Kriszta (2) Deák Kristóf (1) Dés László (1) Diótörő (1) Enyedi Ildikó (1) Építészet (2) Erkel színház (2) Erkel Színház (1) Falusi Mariann (1) Fekete Ernő (1) Fekete Kovács Kornél (1) Feke Pál (1) Film (1) film (5) folk (1) Grecsó Krisztián (1) Gyémánt Bálint (3) Hadik Irodalmi Szalon (1) Harcsa Veronika (5) Háy János (1) humor (2) ifjabb Sapszon Ferenc (1) Igor Sztravinszkij (2) Illés zenekar (1) Játékszín (1) jazz (3) John Grisham (1) Káel Csaba (1) Katona József színház (2) Kentaur (1) Képmás Est (1) Képmás Magazin (1) Kerekes Band (1) Kerényi Miklós Gábor (1) Keszég László (1) Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola (1) könyv (3) Lajkó Félix (1) Luciano Berio (1) Magyar Dal Napja (1) magyar film (3) magyar író (2) Magyar Színház (1) magyar zene (1) Márkos Albert (1) Márta István (1) Másik János (1) Merry (1) MÜPA (2) Musical (1) Nagy Sándor (1) NARTcore (1) Nika (1) Nina Kov (1) opera (5) Operaház (8) operett (1) Oscar-díj (1) Pándi Balázs (1) Papp Lajos (1) Parti Nagy Lajos (1) Pesti színház (1) pszichedelikus rock (1) Puccini (1) Pusztaszeri Kornél (1) Recirquel (1) Reisz Gábor (1) Richard Wagner (2) Rúzsa Magdi (1) Selmeczy György (1) Serbán Attila (1) Sir Elton John (1) Spiritisti (1) szatíra (1) Szente Vajk (1) Szikora János (1) színház (4) Szörényi Levente (1) Szörényi Őrs (1) Takahashi Yuya (1) Tenessee Williams (1) Testről és lélekről (1) The Merry Poppins (1) Udvaros Dorottya (1) Ugron Zsolna (1) Vámos Miklós (1) Várkert Bazár (2) Vastag Csaba (1) Vecsei H. Miklós (1) Venekei Marianmna (1) Veres Mónika (1) Vladimir Viszockij (1) Weiszer Alinda (1) zene (9) Zeneakadémia (1) Zomborácz Virág (1) Címkefelhő

Friss topikok

Színház és / vagy kabaré

2011.02.03. 15:03 Sombokor

Sokszor foglalkoztatott már az a gondolat, hogy viszonylag jól körülhatárolható fogalmak mentén hol húzódik a határ, mi az, ami alapján még (vagy már) benne van valami egy kategóriában, ami alapján meghatározható, ami alapján leírható. És hol van a határon kívüliség, ahol már nem azt jelenti, hanem valami mást, amire más fogalmunk van. És azt is tapasztalom, hogy ezek a fogalmi határok máshol helyezkednek el az én értékrendemben és máshol a másik embernél. Ezért is van szükség a kommunikációra, hogy kiderüljön, ki melyik szó, fogalom alatt mit ért, ez a megértés és a másik elfogadásának kulcsa. Emiatt érdekelne nagyon, az alkotók mit gondolnak színházról, színdarabról, most azt keresném leginkább, konkrétan a Hegedűs a háztetőn c. darabról a Vígszinházban mit mondanának el. Mert nekem valahol nincs a helyén. Lehet, hogy én nem vagyok eléggé befogadó, de valahogy nem áll össze a darab. Kínosan hallgattam eddig, tologattam a véleményem megírását, vártam a csodát, hátha felfedezem a lényegét, hátha kikristályosodik annak a kb. 80 embernek a munkája az elmémben, vártam, ha már kellő távolságban leszek a darabtól, akkor fölfedezem, mi is volt ez. Rossz hírem van, ez nem történt meg. A darabot korábbról, filmről ismertem, és természetesen Bessenyei Ferenc nagy lendületű, perzselő dalait is kötelező volt megismerni – jó, ez azért nem volt ennyire kényszer, szerintem ő az IGAZI Tevje. Ugyankkor Norman Jewison filmje, ami a new-yorki musical alapján készült (ami Sólem Aléchem: Tóbiás, a tejesember c. könyvét dolgozta fel), nagyon megfogott, a mag látványvilágával, az emberi sorsok esendőségével. Bár a film is beenged a zsidók hagyomány világába, valahogy emlékeim között a film nem annyira a könnyedségével, mint inkább a zsidók emberi tragédiájával, az antiszemitizmus ébredésével fogott meg. Valami hasonló nagyívű és mély érzelmet vártam most is. Azt hiszem hiba volt, mert elfelejtkezem arról, hogy gazdaság van, válság van, a művészetnek pénzre van szüksége. Hát lejjebb eresztik a szintet, fogyaszthatóvá silányítnak inkább mindent, csak dőljön a nép, csak szórakozzon a nagyérdemű: gondom, bajom másokra hagyom – énekli Tevje is (igaz, kicsit más összefüggésben). Mégsem ennyire egysíkú a kép. Mert a képi világot ugyan nagyon szerény eszközökkel, de annál kreatívabb ötletekkel valósítják meg, ez igen erős hátteret ad a színészek játékának. A ruhák annyira szegényes-kopottak, a szakállak, kalapok annyira „zsidósak”, az oroszok öltözéke annyira „kalinka”, hogy még a „Hagyomány” c. dalnak is jelentős plusz érzelmi többletet ad. A színpadkép, a jelmezek tehát maradandóak, nagyon megteremtik azt az érzetet, hogy ez nem mese. A gond számomra a színészi alkotással volt. Bevallom, nem kedvelem Hegedűs D. Gézát, szerintem egy rossz pozőrnél nem több, még amikor kvázi magánemberként nyilatkozik, akkor is mesterkélt, negédes. Hétfőn ő volt Tevje (másik szereposztásban Reviczky Gáboré a szerep). Szóval, már amikor a színpadra lépett Hegedűs D.én kínt éreztem. Elismerem, innen a darabnak nagyon varázslatosnak kellett volna lennie, hogy meggyőzzön. De ez nem lett volna lehetetlen. Az előadás hullámzott. A táncbetétek nagyon igényesen voltak kidolgozva, nagyszerűen adták vissza az esküvői mulatozást, az orosz köznép és a zsidóság mindennapi harcait. Ugyanakkor Tevje vicces megjegyzései, beszélgetése az Úrral, kiszólásai a nézők felé – mind-mind ripacssággá „fajultak”. És ez nem Hegedűs D. hibája volt, az volt a koncepció, hogy ilyenkor azért, hogy a nézőket nevetésre ösztökéljék, kicsit olyanná tegyék a darabot, mint amikor a bohóc „ingerli” a gyerekeket a túlzott naivitásával. Ellenpólusként viszont ott volt az Anatevka c. záró szám, a zárójelenet, amikor a falu zsidó lakossága batyuval útra kel, ki merre lát. Szomorú a helyzet, szomorú az elválás, a hagyományok és a múlt hátrahagyása, szomorú a pogrom. A színpadon még ezt keményítették avval, hogy a színészek összepréselődtek egy helyen, mintha a halálvagonok valamelyikében utaztak volna. Ez a dal amúgy is szerintem a legkifejezőbb és a legszebb az egész darabban, szívszorítóvá tették a színpadi jelenléttel. Kár, hogy előtte még unatkozni is volt időm. És időnként azon csodálkozni, hogy a gyermetegségen miért tudnak ilyen jót nevetni a kultúra fogyasztói. Egyéni színészi teljesítményről sem tudok beszámolni. Mindenki egyformán átlagos volt, néha meglepett, hogy az éppen éneklő embernek van hangja és/vagy zenei képzettsége (pl. Fesztbaum Béla), de átütő sikert számomra senki nem hozott. Olyan érzésem volt hazafelé menet, ezt is láttuk, ez is megvolt. És nem is beszélgettünk a darabról, pedig akár csak a téma, amit felvet, igen komoly viták alapja lehetett volna.

Kedden megnéztük a rádiókabaré februári felvételét a Stefánia Palotában. Régen nevettem ennyit, bár természetesen itt is akadtak üres járatok, nem minden jelenet, poén volt a legnagyszerűbb. Összességében viszont mégis jó volt, hiszen a rádiós kedvenceinket élőben láthattuk, a grimaszok, jelentőségteljes oldalpillantások, a nézőknek szóló gesztusok sokszor sokkal élvezetesebbé tették a jelenetet. Ez az, amikor rádióban hallgatom, és nem értem, valamin, miért nevet a helyszíni közönség, mikor nem is volt annyira nagy poén………… Hát most már tudni fogom, hogy pl. Hadházi éppen mutogat, vagy Lengyel Tamás éppen elneveti magát a jelenet közben a függöny felé fordulva. Extra pezsgést hoztak ezek az apróságok. Ez az este valóban kikapcsoló és felüdítő volt, a poénokat be tudtam építeni a saját kelléktáramba. Igazán kíváncsi leszek, mennyi marad a kb. 3 órás felvételből a Kossuth rádióban szombaton 13 órakor………..

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mormota.blog.hu/api/trackback/id/tr342636014

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.