HTML

Second-hand kultúra

".......a színház, ahol nem a darab érdekelt, hanem az, amit én majd mondok róla, az irodalom, amelyből nem a könyvek érdekeltek, hanem az írók......" Márai Sándor: Születésnap

Címkék

A38 (3) ASD (1) Asperger-szindróma (1) Átrium Film-Színház (1) Audrey Tatou (1) Autizmus Spektrum Zavar (1) A legjobb játék (1) A vágy villamosa (1) Balett (2) Bazilika (1) Beck Zoli (1) Benkő Róbert (1) Bereményi Géza (1) Berki Tamás (1) Billy Elliot (1) Bin Jip (1) Bodzsár Márk (1) Borbély Alexandra (1) Boris Vyan (1) Bornai Tibor (1) Böszörményi-Nagy Gergely (1) Budafoki Dohnányi zenekar (1) Budapest 100 (1) Budapest Jazz Club (1) Budapest Music Center (1) Cabaret Medrano (1) Cantate Vegyeskar (1) Csalog Gábor (1) Cseh Tamás (1) D. Tóth Kriszta (2) Deák Kristóf (1) Dés László (1) Diótörő (1) Enyedi Ildikó (1) Építészet (2) Erkel Színház (1) Erkel színház (2) Falusi Mariann (1) Fekete Ernő (1) Fekete Kovács Kornél (1) Feke Pál (1) film (5) Film (1) folk (1) Grecsó Krisztián (1) Gyémánt Bálint (3) Hadik Irodalmi Szalon (1) Harcsa Veronika (5) Háy János (1) humor (2) ifjabb Sapszon Ferenc (1) Igor Sztravinszkij (2) Illés zenekar (1) Játékszín (1) jazz (3) John Grisham (1) Káel Csaba (1) Katona József színház (2) Kentaur (1) Képmás Est (1) Képmás Magazin (1) Kerekes Band (1) Kerényi Miklós Gábor (1) Keszég László (1) Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola (1) könyv (3) Lajkó Félix (1) Luciano Berio (1) Magyar Dal Napja (1) magyar film (3) magyar író (2) Magyar Színház (1) magyar zene (1) Márkos Albert (1) Márta István (1) Másik János (1) Merry (1) MÜPA (2) Musical (1) Nagy Sándor (1) NARTcore (1) Nika (1) Nina Kov (1) opera (5) Operaház (8) operett (1) Oscar-díj (1) Pándi Balázs (1) Papp Lajos (1) Parti Nagy Lajos (1) Pesti színház (1) pszichedelikus rock (1) Puccini (1) Pusztaszeri Kornél (1) Recirquel (1) Reisz Gábor (1) Richard Wagner (2) Rúzsa Magdi (1) Selmeczy György (1) Serbán Attila (1) Sir Elton John (1) Spiritisti (1) szatíra (1) Szente Vajk (1) Szikora János (1) színház (4) Szörényi Levente (1) Szörényi Őrs (1) Takahashi Yuya (1) Tenessee Williams (1) Testről és lélekről (1) The Merry Poppins (1) Udvaros Dorottya (1) Ugron Zsolna (1) Vámos Miklós (1) Várkert Bazár (2) Vastag Csaba (1) Vecsei H. Miklós (1) Venekei Marianmna (1) Veres Mónika (1) Vladimir Viszockij (1) Weiszer Alinda (1) zene (9) Zeneakadémia (1) Zomborácz Virág (1) Címkefelhő

Friss topikok

David Foenkinos elkísérte Nathalie-t

2012.09.18. 20:15 Sombokor

Mostanában bizonyos mozik játszanak egy filmet, Audrey Tautou főszereplésével. A magyar címe: Nathalie második élete. A francia eredeti film címe: La Delicatesse. Ez a film első látásra elvarázsolt, már megnéztem az elmúlt hetekben többször is, kicsit később magáról a filmről is ejtek pár szót. Most azonban először (a születés kronológiája szerint haladva) a könyvvel szeretném kezdeni. Vagyis avval nem igazán tudom, mert még nem volt szerencsém olvasni – nekem még egy kicsit borsos az ára. Tegnap este az Alexandra Pódiumán vendég volt David Foenkinos, a könyv írója. Evvel az élménnyel kezdeném. A pódiumon az Európa Kiadó képviseletében Barna Imre kérdezte – minősíthetetlenül alacsony színvonalon – a francia vendéget. David Foenkinos görögös arcú, 1974-ben született, tehát merészen fiatal, magas, göndör fekete hajú, megfelelően, ropogósan sovány fiatalember, csibészes arckifejezéssel. Laza, kellemes humorú, talán franciaságából eredően, egyfolytában udvaroló típus. Ifjúságában testvérével, Stephane-nal forgatott, csak lábakról szóló rövidfilmjét mutatják be Miskolcon, egy fesztiválon, ezért érkezett hozzánk, és ha már erre járt, promótálta kicsit a könyvét. És ezt abszolút lazán, könnyeden tette. Azt nem tudom mondani, hogy természetesen kezelte a szituációt, sajnos ezt Barna úr rendre megakadályozta, görcsös igyekezetével rendre visszaterelte a vendéget a már csonttá rágott témákhoz – ettől sajnos nem lett gördülékennyé a beszélgetés. Ha éppen kicsit sikerült továbblépni egy témától, akkor Barna úr a bizonytalanságát fölöslegesen túlzott méltatásokkal leplezte. Foenkinos úr keményen állta a sarat, mosolygósan, tréfálkozva igyekezett a lehető legtöbbet kihozni a helyzetből. Megtudtuk róla, hogy eredetileg a család görög, de még az ősi időkben jutottak el Franciaországba. David bölcsésznek tanult a Sorbonne-on, majd a zenével foglalkozott komolyabban, aztán mégis csak író lett, majd a testvérével (aki neves casting rendező hazájában) filmet forgattak (mondjuk FoenKINOS névvel nem is lehetne megkerülni a filmcsinálást). A könyveiről elmondta, sosem ír le pontos helyszínt, sosem adja meg szereplői alakját, mert szerinte mindennek a mi képzeletünkben kell kibontakoznia. Könyveiben (eddig 11 könyve jelent meg) mindig megjelenik két lengyel, az első megjelent könyvében szerepeltek, úgy érzi, miattuk kapta meg az első szerződését, így a könyveiből nem maradhatnak el – a Nathalie második élete c. könyvben is szerepelnek, a filmbe ugyan nem kerültek bele. Egyik könyvében Milan Kundera nem létező unokaöccséről is ír, ez meghozta számára a lehetőséget a nagy példaképpel való találkozásra: bár még nem találkoztak, de beszélnek telefonon. A Nathalie második élete c. könyvről elmondta, zavarja, hogy a könyvet Audrey Tautou képével a borítón jelentetik meg mindenhol, úgy érzi, evvel elveszik az olvasótól azt a lehetőséget, hogy olyan személynek képzelje a főszereplőt, amilyennek szeretné. A film eredeti címének a jelentését magyarul nem lehet teljesen helyesen visszaadni ( a la delicatesse jelentése valami olyasmi, hogy csemege, finomság) ezért lett Nathalie második élete a könyv címe. Németországban, Oroszországban is új címet kapott a könyv, míg az Amerikában megjelent Delicacy jelentése édesség, mely azért nem fedi teljes mértékben az eredeti címet. Elmondta, a történet a fejében a csókkal kezdődött, azon gondolkozott el, egy nő miért csókol meg egy férfit, mi oka lehet erre, milyen motivációk, milyen múlt hajtja e tettre. Tréfásan megjegyezte, tudja, hogy Magyarországon ez nem újdonság, mert itt a nők kezdeményeznek. A filmben a csók a történet közepén helyezkedik el, mintegy kettéosztva azt. Foenkinos szerint a könyv (és a film) a gyengeségtől az erő felé halad. Szerinte a gyengeség a magányba zártság, ahogyan folyamatosan nyílnak meg egymásnak a szereplők, egyre erősebbé válnak – akár önmagukban, akár azáltal, hogy már nem egyedül, ketten vannak. Hazaérve azon tanakodtunk, mi inkább fordítva értelmeztük (bár Foenkinos úr elképzelése is lehetséges): szerintünk a Nathalie gyászt követő helytállása, a napi életbe való reintegrálódása mérhetetlen erőt kíván. Hogy képes elutasítani a főnöke közeledését (nem kockára téve az állását), megint csak erő……… Ugyanakkor amikor a svéd kolléga közeledését fogadja apró és még apróbb lépésenként – szelleme átlényegül, még inkább nőiesedik, finomul, ebben az értelemben gyengül. Ez a film számomra ebben a vonásában az Amelie csodálatos élete c. film egyenes folytatása. Most végig gondolva, valószínűleg nem véletlen, hogy a La Delicatesse magyarítása során a cím Nathalie második élete lett………. A titokzatos, finomsággal, apró jelekkel, mozdulatokkal átszőtt elegáns, nem harsányan szerelmes (alig akarom elhinni, hogy szeretnek) francia nő etűdje. A történetet ismerve már érthető, hogy az az Audrey Tautou, aki évenként csak egy filmet vállal, míg rendezők csoportjai várnák filmjeik főszerepére, a filmvilágban nem teljesen ismert testvérpár forgatókönyvére mondott igent.

Foenkinos könyvében nem csak a filmre vitt történet elevenedik meg. Lábjegyzetekben egy francia színésznővel elképzelt castingot folytat, amikor a történetben a szereplők rizottót esznek, leírja a rizottó receptjét – humorát és extravagánsságát csillogtatja még ehhez hasonló beszúrásokon keresztül. A francia író a női hallgatóktól így búcsúzott el: mit csinálnak ma este? Mert úgy elmennék Önökkel vacsorázni……….

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mormota.blog.hu/api/trackback/id/tr624786674

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.