HTML

Second-hand kultúra

".......a színház, ahol nem a darab érdekelt, hanem az, amit én majd mondok róla, az irodalom, amelyből nem a könyvek érdekeltek, hanem az írók......" Márai Sándor: Születésnap

Címkék

A38 (3) AnnenMayKantereit (1) ASD (1) Asperger-szindróma (1) Átrium Film-Színház (1) Audrey Tatou (1) Autizmus Spektrum Zavar (1) A legjobb játék (1) A vágy villamosa (1) Balett (2) Bazilika (1) Beck Zoli (1) Benkő Róbert (1) Bereményi Géza (1) Berki Tamás (1) Billy Elliot (1) Bin Jip (1) Bodzsár Márk (1) Borbély Alexandra (1) Boris Vyan (1) Bornai Tibor (1) Böszörményi-Nagy Gergely (1) Budafoki Dohnányi zenekar (1) Budapest 100 (1) Budapest Jazz Club (1) Budapest Music Center (1) Cabaret Medrano (1) Cantate Vegyeskar (1) Csalog Gábor (1) Cseh Tamás (1) D. Tóth Kriszta (2) Deák Kristóf (1) Dés László (1) Diótörő (1) Enyedi Ildikó (1) Építészet (2) Erkel színház (2) Erkel Színház (1) Falusi Mariann (1) Fekete Ernő (1) Fekete Kovács Kornél (1) Feke Pál (1) Film (1) film (5) folk (1) Grecsó Krisztián (1) Gyémánt Bálint (3) Hadik Irodalmi Szalon (1) Harcsa Veronika (5) Háy János (1) humor (2) ifjabb Sapszon Ferenc (1) Igor Sztravinszkij (2) Illés zenekar (1) Játékszín (1) jazz (3) John Grisham (1) Káel Csaba (1) Katona József színház (2) Kentaur (1) Képmás Est (1) Képmás Magazin (1) Kerekes Band (1) Kerényi Miklós Gábor (1) Keszég László (1) Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola (1) könyv (3) Lajkó Félix (1) Luciano Berio (1) Mads Mikkelsen (1) Magyar Dal Napja (1) magyar film (3) magyar író (2) Magyar Színház (1) magyar zene (1) Márkos Albert (1) Márta István (1) Másik János (1) Merry (1) MÜPA (2) Musical (1) Nagy Sándor (1) NARTcore (1) Nika (1) Nina Kov (1) opera (5) Operaház (8) operett (1) Oscar-díj (1) Pándi Balázs (1) Papp Lajos (1) Parti Nagy Lajos (1) Pesti színház (1) pszichedelikus rock (1) Puccini (1) Pusztaszeri Kornél (1) Recirquel (1) Reisz Gábor (1) Richard Wagner (2) Rúzsa Magdi (1) Selmeczy György (1) Serbán Attila (1) Sir Elton John (1) Spiritisti (1) szatíra (1) Szente Vajk (1) Szikora János (1) színház (4) Szörényi Levente (1) Szörényi Őrs (1) Takahashi Yuya (1) Tenessee Williams (1) Testről és lélekről (1) The Merry Poppins (1) Udvaros Dorottya (1) Ugron Zsolna (1) Vámos Miklós (1) Várkert Bazár (2) Vastag Csaba (1) Vecsei H. Miklós (1) Venekei Marianmna (1) Veres Mónika (1) Vladimir Viszockij (1) Weiszer Alinda (1) zene (9) Zeneakadémia (1) Zomborácz Virág (1) Címkefelhő

Friss topikok

Harcsa Veronika Luciano Berio művet énekel - én meg követem

2016.06.06. 23:14 Sombokor

Nem, nem énekelek, ne ijedjetek meg! Vagyis de, de kizárólag a 4 fal között és csak kiemelt személyek számára. Nem így követem őt, sokkal egyszerűbben: RAJONGÓvá váltam. Hiába az arany középút, amit tartani kellene, mert attól lesz az ember decens, polgári, kevésbé zsarolható........ A kelleme, a szelleme, az alázata, a mérnöki pontossága, a ritmusérzéke, a bájos játékossága olyan frenetikus (és veleszületett) ének (és előadói) tehetséggel párosul, hogy egyszerűen a fal adja a másikat!

Ma este régen látott Szilvi barátnőmmel elmentem a még sosem látott Budapest Music Centerbe, hogy egy kicsit megtörjem a 14 vizsga monotonságát. Na meg azért, hogy lássam Harcsaveronikát. Lássam, és hallgassam. A tudatlanok nyugalmával és bátorságával ültünk be a rusztikus téglás terembe, ahol kellemesen hűvös volt. Luciano Berio fúvós ötöse karcolta a komfortomat, bár játékos és ötletes volt, hogy a fúvósoknak úgy kellett ritmusosan skandálni a verseket, hogy ütemre pont bele tudjanak fújni eszközükbe, pont akkor, pont azt a hangot. Módfelett precíz és feszített munka volt ez a játékosság, de a szétcsúszott, nem szeretem vad-jazz vonalait mutatta - nem kedveltem, bár a munkát díjaztam. Úgy láttam, Szilvinek sem volt a kedvence, és mások is feszengtek a széken. Charles Ives darabja alatt nekem Picasso kubista képei peregtek, és olyan hitlerbajszok látszódtak a háttérben (a fejemben), melyek egy pár női lábban végződnek, magassarkú cipőben - és egyszerre menetelnek. A zúrzavar jazza volt ez, ami mégsem jazz, hanem komolyzene - nem találtam értelmét és szinte belecsomósodtam a keresésbe. 

Csalog Gábor Nagy Cirkusz című műve alatt Szilvi Tom és Jerry rajzfilmet vízionált, nekem kubista spongyabobok rohangáltak a mozivásznon - de a jóleső érzés még mindig nem talált meg. Vitathatatlanul érdekes volt, nekem unalmas sem volt, de nem villanyozott fel, nem kapcsolt ki - és erről nem a zeneipari munkások tehetnek, hiszen minden patikamérlegen mérve abszolút pontos és hibátlan volt. A produkció is a helyén volt, csak hát a stílus - az nem az én kenyerem. Büszke voltam magunkra, hogy ilyet is hallgatunk, hogy ezt is bírjuk, hogy a beszélgetésünk csak hozzáadja azt a pluszt, amitől ez az egész mégis megéri - így jött el a szünet. A második részben felfedeztem, hogy Sztravinszkij jó. Néha ugyan nem jöttem rá, hogy humoros, vagy nem volt ideje minden hangot megírni, de az első részhez képest művei határozottan hallgathatóak voltak, már-már örömet is okoztak. Az egyre javuló összképet Luciano Berio Folk songs című műve zárta. Legyen 24 szabad percetek, vagy ha félig foglalt, az is jó. Kattintsatok a videóra és hallgassátok meg ezt a csodát. És képzeljetek a női hang mögé egy vékony, törékeny, mosolygós, finom, hajladozó magyar lányt, aki üde jelenség a színpadon. És ez a lány, aki József Attila versét énekelve felrobbantja Budapestet a zenéjével, aki Bin Jipként megőrülk a színpadon, aki Kassákkal szólva énekli: Beszélgessünk, ez a lány elénekli (mit elénekli, ELÉLI) ezt a 24 perces darabot. Ha kell, angolul, franciául vagy azeriül. Dalol a holdról, a házasságról, a kislány létről, az ÉLETRŐL. És mindezt operaénekeseket megszégyenítő hangterjedelemmel és kellemmel - magabiztosan. De miért is ne lenne az, hiszen nincs mitől félnie, ő a hang, a zene, ő, aki körülvesz. Libabőrőztem többször az előadása alatt, annyi energia áradt finom hangjából és kecses mozdulataiból.

Luciano Berio 1925-2003-ig élt, rock, népzene egyaránt a területe volt, otthonosan mozgott az elektronikus, a hangszeres és a vokális zenében egyaránt. Igen sokoldalú figura lehetett, pont olyan, mint Harcsaveronika, aki hol Jazz-Quartett, hol Bin-Jip, hol duó Gyémánt Bálinttal, hol egyszerűen csak énekel valami szokatlant. Mindez nem számít, mert ez az egész egy és oszthatatlan. A neve miatt vettem jegyet, a neve miatt indultam el, a neve miatt maradtam - és Tőle lett igazán felejthetetlen az este.

Szólj hozzá!

Címkék: Harcsa Veronika Budapest Music Center Csalog Gábor Igor Sztravinszkij Luciano Berio

A bejegyzés trackback címe:

https://mormota.blog.hu/api/trackback/id/tr138785280

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása