Egy film, amit látni kell. A port.hu-n található ismertető szerint dán-német vígjáték. Hát nagyon nem az. Vagyis dán és német biztosan, de nem vígjáték. Nem szomorújáték, nem dokumentumfilm – de nem tudom bekategorizálni, nem tudom, minek nevezzem, hová tegyem…….. Elgondolkoztató film, erőt adó film, szépen fényképezett film, értelmes film……….. És előnye, hogy nem besorolható, hogy unikum. Több rétegű a mondanivaló, sok mindenen kell még elgondolkodnom, olyanok is biztosan följönnek majd, amik most még eszembe sem jutnak. Többször meg lehet és meg is kell nézni, hogy a lehető legtisztábban érthessük meg. Mert tökéletesen megérteni nem lehet – e téren rokon az Amelie csodálatos élete c. filmmel. Folyton, újra és újra megdolgoztat, gondolkodásra és állásfoglalásra késztet, egy biztos, hidegen nem hagy. Arról szól, hogy az elfogadás, a hit és a szeretet mekkora alap lehet valakinek az életében. Életet adhat, és életet vehet el – attól is, akinek van és adná, meg attól is, aki részére adni szándékoznak. A főszereplő egy bőrfejű fiatalember, akit egy pap vesz „szárnyai” alá – és mint minden tartalmas emberi viszonyban, hatással vannak egymásra, oda-vissza kölcsönösségben élnek egymással. Tágítják egymás világát, jobbá teszi mindkettő a vele élesen szembenálló felet, miközben pedig egymásra vannak utalva……… Azt, hogy az övék tartalmas kapcsolat, jól szemlélteti a film azáltal, hogy bemutatja a templomban lakó embereket: egy alkoholista, egy pakisztáni benzinkút-rabló, valamint egy később csatlakozó terhes nő. Ők nem állnak éles ellentétben a pappal, nem hatnak egymás világára annyira elementárisan.
A „nevelés” a cél megfogalmaztatásával kezdődik. Ez mindennek az alapja. A cél ad keretet az életnek, a túlélésnek, attól lesz az ember vizes felmosórongyból olyanná, aki érdemes a figyelemre. Ezért kell fölkelni reggel és ezért kell az élet nyűgeit is elviselni, hiszen a cél nemes, szép, elérhető és jobbá tesz, ha eljutok odáig.
De vissza a filmre…… Sok rétege van, nem biztos, hogy minden gondolatot le tudok írni, ami eszembe jutott már a film óta. Mindenesetre beszédesek a nevek: Dávid és Ádám…… Mintha a probléma, ami köztük feszül, eredendően, régóta fennállna. Örök kérdést vitat meg: míg Dávid abban hisz, hogy Isten létezik, ő a jó, és létezik az Ördög, aki megpróbálja a világot gonosszá tenni. Dávid szerint, ha ez utóbbiról nem veszünk tudomást, nem fog létezni: ami nincs, az nincs, tehát akkor gonoszság sincs, ha ördög sincs. Ádám a visszáját gondolja, ő úgy érzi, csak Isten van, aki egyben jó és gonosz is. Tehát szerinte nincsen eleve csak vegytiszta jóság. Ilyen szempontból Ádám gondolata nem a fehér és fekete naivitás mentén halad, ő összetettebb, de Dávid pont a végletes gondolkodása által lesz hiteles és követnivaló. Pont az benne az emberi nagyság, hogy megtalálta a célját (a hitet) és attól nem tántorít – illetve amikor mégis, abba majdnem belehal. Ugyanakkor érdekes, hogy amikor Ádám beköltözik, a szobája faláról leemeli Jézust (Hitlert teszi föl helyette), de a film kétharmadánál mát vitázik arról, hogy Isten egy személyben jó és rossz – tehát eljut addig a pontig, hogy elismeri: létezik……
Az almafa a templomkertben áll, ez németül a Kirchengarten – ahogy egy hozzászólásban olvastam a port.hu-n. Ez természetesen Kierkegaardra utal, nem vitás, de elgondolkoztam azon, hogy az almafa gyümölcsöt terem a templomkertben…. Mit is akar szimbolizálni ez? Kierkegaard gondolatai gyümölcsözőek? És almát, éppen azt a növényt, aminek fogyasztása után kiűzetett a Paradicsomból? Ha megnézzük, ebben a történetben Ádámnak megadatik az út vissza a Paradicsomba. Még akkor is, ha elsőre ő nem annyira akarja……. Lehet az a jelentés, hogy Kierkegaard gyümölcsöző gondolatai mutatják meg az utat a Paradicsomba az alkotónak?
Érdekes visszatérő motívuma a filmnek, ahányszor a Biblia a földre esik, mindig Jób könyvénél nyílik ki. Ádám egy idő után próbát is tesz, többször egymásután ledobja a könyvet és figyeli a reakciót – ami mindig ugyanaz. A wikipédia szerint Jób könyvében a mű azokra a kérdésekre keresi a választ, hogy miért szenved az igaz, és miért él jól a bűnös, honnan ered a sok baj, szenvedés és nyomorúság a földön, van-e ezeknek célja és lényege, és összeegyeztethető-e a rossz és az igazságtalanság egy jóságos és igazságos Isten létével.
Szóval, nézzétek meg a filmet, és ha ráértek, beszélgessünk kicsit…..J