HTML

Second-hand kultúra

".......a színház, ahol nem a darab érdekelt, hanem az, amit én majd mondok róla, az irodalom, amelyből nem a könyvek érdekeltek, hanem az írók......" Márai Sándor: Születésnap

Címkék

A38 (3) AnnenMayKantereit (1) ASD (1) Asperger-szindróma (1) Átrium Film-Színház (1) Audrey Tatou (1) Autizmus Spektrum Zavar (1) A legjobb játék (1) A vágy villamosa (1) Balett (2) Bazilika (1) Beck Zoli (1) Benkő Róbert (1) Bereményi Géza (1) Berki Tamás (1) Billy Elliot (1) Bin Jip (1) Bodzsár Márk (1) Borbély Alexandra (1) Boris Vyan (1) Bornai Tibor (1) Böszörményi-Nagy Gergely (1) Budafoki Dohnányi zenekar (1) Budapest 100 (1) Budapest Jazz Club (1) Budapest Music Center (1) Cabaret Medrano (1) Cantate Vegyeskar (1) Csalog Gábor (1) Cseh Tamás (1) D. Tóth Kriszta (2) Deák Kristóf (1) Dés László (1) Diótörő (1) Enyedi Ildikó (1) Építészet (2) Erkel Színház (1) Erkel színház (2) Falusi Mariann (1) Fekete Ernő (1) Fekete Kovács Kornél (1) Feke Pál (1) film (5) Film (1) folk (1) Grecsó Krisztián (1) Gyémánt Bálint (3) Hadik Irodalmi Szalon (1) Harcsa Veronika (5) Háy János (1) humor (2) ifjabb Sapszon Ferenc (1) Igor Sztravinszkij (2) Illés zenekar (1) Játékszín (1) jazz (3) John Grisham (1) Káel Csaba (1) Katona József színház (2) Kentaur (1) Képmás Est (1) Képmás Magazin (1) Kerekes Band (1) Kerényi Miklós Gábor (1) Keszég László (1) Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola (1) könyv (3) Lajkó Félix (1) Luciano Berio (1) Mads Mikkelsen (1) Magyar Dal Napja (1) magyar film (3) magyar író (2) Magyar Színház (1) magyar zene (1) Márkos Albert (1) Márta István (1) Másik János (1) Merry (1) MÜPA (2) Musical (1) Nagy Sándor (1) NARTcore (1) Nika (1) Nina Kov (1) opera (5) Operaház (8) operett (1) Oscar-díj (1) Pándi Balázs (1) Papp Lajos (1) Parti Nagy Lajos (1) Pesti színház (1) pszichedelikus rock (1) Puccini (1) Pusztaszeri Kornél (1) Recirquel (1) Reisz Gábor (1) Richard Wagner (2) Rúzsa Magdi (1) Selmeczy György (1) Serbán Attila (1) Sir Elton John (1) Spiritisti (1) szatíra (1) Szente Vajk (1) Szikora János (1) színház (4) Szörényi Levente (1) Szörényi Őrs (1) Takahashi Yuya (1) Tenessee Williams (1) Testről és lélekről (1) The Merry Poppins (1) Udvaros Dorottya (1) Ugron Zsolna (1) Vámos Miklós (1) Várkert Bazár (2) Vastag Csaba (1) Vecsei H. Miklós (1) Venekei Marianmna (1) Veres Mónika (1) Vladimir Viszockij (1) Weiszer Alinda (1) zene (9) Zeneakadémia (1) Zomborácz Virág (1) Címkefelhő

Friss topikok

Rapben oldódó borsodi

2023.01.20. 06:39 Sombokor

Az úgy volt, hogy az időjárás miatt visszahúzódó életünket föl akartuk pörgetni, hát kitaláltuk, hogy random elindulunk egy moziba, és ami ott szembe jön, azt a filmet megnézzük, lesz, ami lesz. Így futottunk bele a jelenleg legjobb magyar filmbe, aminek a címe: Larry.

A történet röviden mesére utal: a csillagszemű juhász elindul szerencsét próbálni. Jó, nem juhász, hanem pásztor, és nem is nyeri el a fele királylányt, hiszen ma Borsodból ez semmiképpen nem lehetséges .A pásztorfiú beszorult élete robbanni fog, ez az első perctől világos, már akkor is, amikor még csak baktat a mezőn, a síneken. Ezt az érzést elősegíti, hogy imbolygó kézikamerával filmezték a főhőst. A társadalmi környezet, a nyomor, a kilátástalanság, a munkanélküliség, a romok, a színesre, harsogóra festett falak látványa feszít. A családi környezetben az apa - a volt alkoholista - magára erőltetett megjavulási próbálkozása lefojt. Ebben a helyzetben csak a rozsdás vasúti híd alatt tud felszabadulni a rapben a juhász. Megmutatja a szövegét egyik havernak (Csalado, a rapper), akinek segítségével beneveznek egy tehetségkutatóba, aminek az elődöntőjébe be is kerülnek. Azonban a juhász képtelen kommunikálni, mérhetetlenül dadog, csak akkor képes nem dadogni, amikor rappel, amikor önmagának rappel. Nincsenek a főszereplőnek nagy monológjai a filmben, mégis mindent érteni vélünk, mindent érzünk: az érzékeny lélek, a tehetség utat tör. A robbanásra nem az unalomig ismert és megszokott utat választja, nem verekszik, nem őrjöng, nem gyilkol, hanem az alkotáshoz fordul - amennyire ösztönösen tehetséges, nincs is más választása. Nem biztos, hogy a művészete nem üt nagyobbat, mintha megverekedne az apjával - máshol fáj, máshogy fáj, máshol hagy nyomot.

Egy karakter fejlődése a film, egy férfi(ké)vé válás, nem a nemiségen keresztül, hanem annak a felismerésén keresztül, hogy ezt nem akarom, de lassan ráébredek, merre kell mennem. Igen, ebbe a keresésbe a hibák is beleférnek, és mérhetetlen sok tétovaság is: biztos, hogy az ismeretlen jobb lesz? Nem, nincs happy end a végén, nem nyerik meg a tehetségkutatót. De azért azt sejthetjük, ha valaki egy ilyen helyen feltűnik, ha nem is gazdagszik meg, de valami csak elindul (falunapok, klippek). Szóval a nyomorúságos élet pörög tovább, talán egy aprócskát magasabb szinten, és mindenképpen úgy, hogy azt csinálhatja, ami a lényege, amiből áll, ami ritmust (és mosolyt), dadogásmentes kommunikációt hoz az életébe. Ez az út azonban csak a nagyon erős embereknek osztályrésze, és a juhász igen erős, talán a lefojtott dühe is adja ezt a drive-ot, ezt a hajtóerőt. A film csúcspontja, amikor ez robban a tehetségkutató színpadán.

Az alkotók nagyon élesen mutatják be azt a borsodi lepukkantságot, ami létezik. Bódis Kriszta (Van helyed alapítvány) szakértője a filmnek. Magyar, cigány ugyanabból a semmiből táplálkozik, bulizik él. És semmire nem jut, esetleg csak hitelből. Nagyon erős eszközökkel szemléltetik a családi szálat: a volt alkoholista apa megtér, és jóvá akar tenni mindent - görcsösen, és úgy, hogy az nem érdekli, a fiú mit akar, csak saját magával törődik: márpedig jó apa leszek. Nagy kontraszt az új keresztény egyház szerepeltetése a filmben: a hitet dalokon keresztül, mézes-mázos szavakkal, showként terjesztve megtisztulhat az egyén és ingyen ellehet kicsit. Felvetődik a nézőben a kérdés: hogyan lehet rendőr egy olyan apa, aki alkohol hatására rendszeresen brutális állattá válik........ Azt nem mutatja a film, hogy a fiú dadogása a családi trauma okán indult-e meg, vagy egyéb oka van (édesanyja öngyilkos lett, ez mentálisan zavartságra utal, előfordulhat, hogy a dadogás nem a trauma hatására alakult ki, de hogy nem segített a probléma kezelésében az apa személyisége, az egyértelmű). Az apa nagyon igyekszik más emberré válni, annyira, hogy önmagán túl nem is lát, de bármibe kapaszkodik, az csak látszat - emiatt nem jut energiája a fiára, hogy meglássa, meghallja. Együtt léteznek, egymás mellett, teszik a dolgukat, de az őszinteségnek a kapcsolatukban nyoma sincs, két idegen ember pedig hogyan is tudná szeretni egymást. Az apa küzdelme öncélú, ő szeretne normális apa lenni - és ugye az apaság gyerek nélkül nem működik, ezért azonnal össze is omlik a felépített kártyavár, amikor a fiú repülni kezd. Addig a pontig nagyon szépen láttatja a film a szárnyak letörögetéseit - mindezt jó indulatból.Két fejlődés története egy lepukkant, élhetetlen társadalmi környezetben. Az egyiknek sikerül valami, a másiknak nem. 

Thúróczy Szabolcsot régóta kedvelem, nagy dolgokra képes. Ebben a filmben sincsen másként, a vergődő, jó útra mindenáron térő apa szerepét, a nyomorúságos kisember küzdelmét jeleníti meg hibátlanul. Hol szótlan, hol kegyetlen, hol diktátor, hol a rend őre, sikerül hitelesen azt megmutatni, ahogyan mi hétköznapi emberek is hol ilyen, hol olyan szerepbe bújunk életünk során a munkahelyen, a szerelmünkkel vagy a bolt kasszájánál - hiszen színház az egész világ. Thúróczy Szabolcs kemény alakítást nyújt, talán az egyik leghitelesebben eljátszott szerepe az apa figurája. Ha csak ennyit adott volna a film, már megérte. De ez a film, ennél többre képes. Vilmányi Benett eszméletlen. Igen, hallottam a nevét (nem mindennapi nevet hamar megjegyez az ember), a Terápia c. sorozatban láttam is, jó volt, de olyan egynek elment stílus. És akkor itt van ez a dadogós, elfojtott, fulladozó, félénk, de erős karizmatikus srác......... És rappelni kell, nem is akárhogy, meg dadogni kell, azt is nagyon hitelesen, és benne lélegezni a nyomorban, a kilátástalanságban. Tudtam, hogy színészt látok, de elhittem, hogy egy igazi rapper van a vásznon, igazi húgyszagú élettel. Bevallom, utána olvastam, honnan ez az elementáris ismerete a filmben ábrázolt környezetnek, honnan jön Benett, mitől tud ilyen otthonosan hiteles lenni. Meglepődtem: apja a Manhattan fiúcsapat Vilmányi Gábora. Ilyen családi indíttatásból még inkább döbbenetes számomra, hogy ilyen hiteles alakítást láthattunk a filmben. Vagy tehetség, vagy óriási munka - bármelyik legyen is, nagyon eltalálta. Azt is olvastam, hogy a film egy valódi borsodi rapper történetét vette alapul: Serrano művésznéven fut Mihalkó Ádám. Talán nem véltelen, hogy a filmbéli fiú Ádám, művésznevén Larry.

Az alkotók a társadalomábrázolással is fenntartották a figyelmünket: a hihetetlen nyomor, az autentikus borsodi környezet roma családokkal, lakóteleppel, gyárakkal, lepusztult romokkal a film alapját adják, de a tehetségkutató műsorok talmisága, csillogása, a pozőrködés, a szponzor kiszolgálása is kap egy fricskát. És igen, tudjuk, hogy ilyen helyzetekben nem a tehetség nyer feltétlenül, hanem az a produkció, amely eladható akár hosszú távon is. És ebbe a kategóriába nem tartozik bele a véres fejjel eldarált, elhörgött rap, mocskos szavakkal, amiben csak egy ember összes életereje, valódi nyomora benne van.

Magyar film, a rendező Bernáth Szilárd első filmje. A port.hu adatlapja szerint 10/9-re értékelik a nézők jelenleg a filmet. Kiváncsiam várom majd a rendező újabb filmjeit.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mormota.blog.hu/api/trackback/id/tr3118030312

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása