HTML

Second-hand kultúra

".......a színház, ahol nem a darab érdekelt, hanem az, amit én majd mondok róla, az irodalom, amelyből nem a könyvek érdekeltek, hanem az írók......" Márai Sándor: Születésnap

Címkék

A38 (3) AnnenMayKantereit (1) ASD (1) Asperger-szindróma (1) Átrium Film-Színház (1) Audrey Tatou (1) Autizmus Spektrum Zavar (1) A legjobb játék (1) A vágy villamosa (1) Balett (2) Bazilika (1) Beck Zoli (1) Benkő Róbert (1) Bereményi Géza (1) Berki Tamás (1) Billy Elliot (1) Bin Jip (1) Bodzsár Márk (1) Borbély Alexandra (1) Boris Vyan (1) Bornai Tibor (1) Böszörményi-Nagy Gergely (1) Budafoki Dohnányi zenekar (1) Budapest 100 (1) Budapest Jazz Club (1) Budapest Music Center (1) Cabaret Medrano (1) Cantate Vegyeskar (1) Csalog Gábor (1) Cseh Tamás (1) D. Tóth Kriszta (2) Deák Kristóf (1) Dés László (1) Diótörő (1) Enyedi Ildikó (1) Építészet (2) Erkel Színház (1) Erkel színház (2) Falusi Mariann (1) Fekete Ernő (1) Fekete Kovács Kornél (1) Feke Pál (1) film (5) Film (1) folk (1) Grecsó Krisztián (1) Gyémánt Bálint (3) Hadik Irodalmi Szalon (1) Harcsa Veronika (5) Háy János (1) humor (2) ifjabb Sapszon Ferenc (1) Igor Sztravinszkij (2) Illés zenekar (1) Játékszín (1) jazz (3) John Grisham (1) Káel Csaba (1) Katona József színház (2) Kentaur (1) Képmás Est (1) Képmás Magazin (1) Kerekes Band (1) Kerényi Miklós Gábor (1) Keszég László (1) Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola (1) könyv (3) Lajkó Félix (1) Luciano Berio (1) Mads Mikkelsen (1) Magyar Dal Napja (1) magyar film (3) magyar író (2) Magyar Színház (1) magyar zene (1) Márkos Albert (1) Márta István (1) Másik János (1) Merry (1) MÜPA (2) Musical (1) Nagy Sándor (1) NARTcore (1) Nika (1) Nina Kov (1) opera (5) Operaház (8) operett (1) Oscar-díj (1) Pándi Balázs (1) Papp Lajos (1) Parti Nagy Lajos (1) Pesti színház (1) pszichedelikus rock (1) Puccini (1) Pusztaszeri Kornél (1) Recirquel (1) Reisz Gábor (1) Richard Wagner (2) Rúzsa Magdi (1) Selmeczy György (1) Serbán Attila (1) Sir Elton John (1) Spiritisti (1) szatíra (1) Szente Vajk (1) Szikora János (1) színház (4) Szörényi Levente (1) Szörényi Őrs (1) Takahashi Yuya (1) Tenessee Williams (1) Testről és lélekről (1) The Merry Poppins (1) Udvaros Dorottya (1) Ugron Zsolna (1) Vámos Miklós (1) Várkert Bazár (2) Vastag Csaba (1) Vecsei H. Miklós (1) Venekei Marianmna (1) Veres Mónika (1) Vladimir Viszockij (1) Weiszer Alinda (1) zene (9) Zeneakadémia (1) Zomborácz Virág (1) Címkefelhő

Friss topikok

Nyári Zoli a MÜPÁban

2013.03.19. 23:41 Sombokor

24 évre került ma pont. Pont ma.

Hétfőn hajnalban szokás szerint a rádió ébresztett, éppen a Cimbaliband zenekar legújabb számával. Boldog voltam, hogy így indul ez a hét.  A mai este pedig felvirágoztatott mindent; mintha valami láthatatlan kéz most éppen egyre csak adományozó kedvében lenne, ami a jól sikerült perceket illeti. Erzsivel és Tomival minden hónapban egy kedden a MÜPÁba megyünk, ahol a Magyar Rádió Zenei Együttesei adnak koncertet. Általában az előadás első fele valami könnyebben emészthető, romantikusabb darab, a második fele pedig valamilyen zenei csemege. Például a magyar kultúra napján januárban Borbély Mihály új jazz fantáziáját mutatták be – nagyon élveztem. Azt gondoltam, ez annyira meglepő, más és ötletesen hagyományos volt, hogy ez a legtöbb, ami ebből a műfajból kihozható (nem a jazzból, hanem a komolyzenei műfajból). Tudatlan voltam, erre a mai este rávilágított. A kedvcsináló Vaughan Wiliams I. „Londoni” szimfóniája volt. A szerző 1872-1958 között élt. Művében végigkísér a városon, a jellegzetes londoni hangok, a nagyváros zajai, tereire jellemző dallamok inkább romantikus, andalító közegbe ágyazva szólalnak meg. El tudnám képzelni egy londoni úti film aláfestő zenéjeként.  Pont ott ért véget a mű, ahol már szívesen elaludtam volna, nem az unalomtól, hanem a kiegyensúlyozottságtól, a kellemes hangulatú zenétől. A szünetben mozgással segítettünk azon, hogy pilláink ne nehezüljenek el hamar. Én kis izgalommal vártam a második félidőt, az ismertetőben olvastam, a szólisták között Nyári Zoli nevét. Zolival évfolyamtársak voltunk a gimnáziumban, ő francia-német tagozatos, én angol-orosz tagozatos osztályban végeztem 1988-ban. Az utolsó két évben a diákszínkörben tevékenykedtem, többször léptünk fel iskolai ünnepségeken. Az érettségi óta Zolit nem láttam. Bár pályáját követtem, átváltozását drámai színészből operett színésszé, majd operaénekessé a média segítségével figyeltem, és tisztelem azért, amit elért.  Szinte naprakészen követtem a híreket 2009-ben a New York-i Mezzo Operafesztiválról, amit megnyert. Még operettes korszakában jegyet váltottam egy előadásra, melyben főszerepet játszott – de aznap már nem, amikorra a jegyem szólt. Addigra már magánénekes lett és teljesen az opera felé fordította figyelmét. Hát vettem egy opera jegyet, természetesen Zoli énekelt – én pedig megbetegedtem, így más hallgatta meg nekem a tenort. Tartottam kicsit attól, valami ma is közbe jön. Nos, a zenekar készen ült, megjelentek a szólisták: Kolonits Klára (szoprán), Megyesi Schwartz Lúcia (mezzoszoprán) és Nyári Zoltán (tenor). Medveczky Ádám a pálcát lendítette és útjára indult a gyönyör. Egyszerűen bekopogott a tavasz: Benjamin Britten Spring Simphony c. műve zsongással, madárfüttyel, csobogó-rohanó patakkal, dörrenő viharral töltötte meg a teret. Ha lett volna erőm félrefordítani a fejem, láthattam volna, hogyan nő percről-percre a hóvirág, ha fölnéztem volna, éppen madarak repkedtek volna – de én nem tudtam kiszakadni a zenéből. Mert a zenét látni lehetett. Láttam Zoli alázatos figyelmét, hogy tudja, mikor és hol van gyönyörű hangjainak helye és ideje. Láttam Megyesi Schwartz Lúciát játszani a fintorokkal, grimaszokkal, hogy minél tökéletesebb hang kerekedjen bele a fejlődő tavaszba. Éreztem a gyermekkar lüktetésén át a tavaszi pezsgést, Britten által komponált hangok szaladgáltak szerteszét, mint kiscsibék, hogy aztán a kotlós alá érve biztonságban, harmóniában elringassák magukat. A híres szólisták kotkodáltak, kakukkoltak, mint Pán Péter, aki soha nem nő fel – mégsem lettek ettől gyerekesek, ellentétben a gyerekfilm hősével. A zenekari „munkások” ütemet jeleztek lábukkal, törzsük dülöngélt ültükben, mint viharban a fák………… Mosolygott, élt és mozgott minden. És Zoli énekelt…….. Énekelt……… Énekelt………….. Megeredt a lelkem. Megfakadtam, mint a bimbó. 24 év után látom, alig 2-3 méterre. Semmivel nem tudok róla többet, mint eddig, de hallottam énekelni – ráadásul, hogyan!

Zoli, emlékszel még?

Ha azt mondom fehér, azt mondja piros.

Ha azt mondom lehet, ő azt mondja tilos.

Fehér – piros, lehet – tilos, örökké ellent mond.

Ha azt mondom spenót, ő azt mondja paraj,

Ha azt mondom idén, ő azt mondja tavaly,

Spenót – paraj, idén – tavaly, mindig csak ellentmond.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mormota.blog.hu/api/trackback/id/tr335149409

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása