HTML

Second-hand kultúra

".......a színház, ahol nem a darab érdekelt, hanem az, amit én majd mondok róla, az irodalom, amelyből nem a könyvek érdekeltek, hanem az írók......" Márai Sándor: Születésnap

Címkék

A38 (3) AnnenMayKantereit (1) ASD (1) Asperger-szindróma (1) Átrium Film-Színház (1) Audrey Tatou (1) Autizmus Spektrum Zavar (1) A legjobb játék (1) A vágy villamosa (1) Balett (2) Bazilika (1) Beck Zoli (1) Benkő Róbert (1) Bereményi Géza (1) Berki Tamás (1) Billy Elliot (1) Bin Jip (1) Bodzsár Márk (1) Borbély Alexandra (1) Boris Vyan (1) Bornai Tibor (1) Böszörményi-Nagy Gergely (1) Budafoki Dohnányi zenekar (1) Budapest 100 (1) Budapest Jazz Club (1) Budapest Music Center (1) Cabaret Medrano (1) Cantate Vegyeskar (1) Csalog Gábor (1) Cseh Tamás (1) D. Tóth Kriszta (2) Deák Kristóf (1) Dés László (1) Diótörő (1) Enyedi Ildikó (1) Építészet (2) Erkel Színház (1) Erkel színház (2) Falusi Mariann (1) Fekete Ernő (1) Fekete Kovács Kornél (1) Feke Pál (1) Film (1) film (5) folk (1) Grecsó Krisztián (1) Gyémánt Bálint (3) Hadik Irodalmi Szalon (1) Harcsa Veronika (5) Háy János (1) humor (2) ifjabb Sapszon Ferenc (1) Igor Sztravinszkij (2) Illés zenekar (1) Játékszín (1) jazz (3) John Grisham (1) Káel Csaba (1) Katona József színház (2) Kentaur (1) Képmás Est (1) Képmás Magazin (1) Kerekes Band (1) Kerényi Miklós Gábor (1) Keszég László (1) Kodály Zoltán Magyar Kórusiskola (1) könyv (3) Lajkó Félix (1) Luciano Berio (1) Mads Mikkelsen (1) Magyar Dal Napja (1) magyar film (3) magyar író (2) Magyar Színház (1) magyar zene (1) Márkos Albert (1) Márta István (1) Másik János (1) Merry (1) MÜPA (2) Musical (1) Nagy Sándor (1) NARTcore (1) Nika (1) Nina Kov (1) opera (5) Operaház (8) operett (1) Oscar-díj (1) Pándi Balázs (1) Papp Lajos (1) Parti Nagy Lajos (1) Pesti színház (1) pszichedelikus rock (1) Puccini (1) Pusztaszeri Kornél (1) Recirquel (1) Reisz Gábor (1) Richard Wagner (2) Rúzsa Magdi (1) Selmeczy György (1) Serbán Attila (1) Sir Elton John (1) Spiritisti (1) szatíra (1) Szente Vajk (1) Szikora János (1) színház (4) Szörényi Levente (1) Szörényi Őrs (1) Takahashi Yuya (1) Tenessee Williams (1) Testről és lélekről (1) The Merry Poppins (1) Udvaros Dorottya (1) Ugron Zsolna (1) Vámos Miklós (1) Várkert Bazár (2) Vastag Csaba (1) Vecsei H. Miklós (1) Venekei Marianmna (1) Veres Mónika (1) Vladimir Viszockij (1) Weiszer Alinda (1) zene (9) Zeneakadémia (1) Zomborácz Virág (1) Címkefelhő

Friss topikok

Rokka around the clock

2014.04.06. 22:45 Sombokor

Operába vitt a szerencse és Zsuzsa jóvoltából (és közreműködésével) a harmadik sorból nézhettük meg Wágner Bolygó hollandiját. Sokan nehéznek, sorstól sújtottnak, veretesnek tartják Wágnert, szenvednek, hosszúnak találják. Előítéletekkel tele nehezen adtam meg magam az első Wágner darabomnak évekkel ezelőtt. A Nürnbergi mesterdalnokok lenyűgözött. Kíváncsian vártam a következő találkozást, és a Parsifal még inkább belelovallt Wágner zenéjének szeretetébe. Most a Bolygó hollandit már igazi Wágner rajongóként vártam. Nem csalódtam. Szikora János igen friss, lendületes, modern rendezésben állította a művet az Operaház színpadára. Minimális díszlet, ötletesen forgatható, mindkét oldala használható. Vászonra vetítve a kísértethajó képe megfelelő jelentekben. Erős színek a jelmezekben, vannak kékek és vannak pirosak, mint a boxban: a piros sarokban……… darab a szerelem megváltó erejéről szól a leírás szerint. Én mást is beleláttam. Senta, a kapitány lánya, aki a Bolgyó hollandit szerelmével megváltja, a darab közepén a fonóban várja társnőivel a hajó és a legénység hazaérkezését. Miközben a rokka forog (az idő halad), ő egyre csak egy képet néz a falon: a Bolygó hollandi képét. Mint a lány, aki Isten képét látja, azt vizionálja élete megmentőjének, üdvének. Amikor a Bolygó hollandi teljes valójában megjelenik, minden józan észnek (és a vadász udvarlásának) ellenállva követi őt az ismeretlenbe, feláldozza magát érte. Kicsit azt éreztem, amikor a fiatal lány apácának áll: hiába a vér szava, hiába a lányság lüktető energiái, hiába a szárba szökkenni kívánó női szirmok, mindenről lemond, hogy magát Isten szolgálóleányának ajánlja, örök hűséget esküdve a Mindenhatónak. Ugyanilyen nehéz hűséget követel meg a Bolygó hollandi Sentától, ugyanezt a nehéz és végzetes, önfeláldozó hűséget ajánlja fel a csodált képnek a leány. A darab egy pontján kiderül, a Bolygó hollandi maga a Sátán……….. És a gondolatmenetem itt lesz érdekes, mint az önnön farkába a harapott kígyó. Mit kezdjünk avval, hogy a képen imádott Isten maga a Sátán? Biblia szerint Sátán és Isten egy és ugyanaz. Isten előtt nem volt Sátán, ő teremtette meg. De a Biblia hiányos ismeretével ezt az állításomat igazán nem tudom megvédeni, én inkább úgy summázom, a jó és a rossz egyben van. Ugyanott, csak egyszer ilyen, egyszer olyan. Mint az élet. És mégis hűnek kell maradni. Tűzön-vízen át, jóban-rosszban, holtomiglan-holtodiglan. Hűnek maradni, kinek-mihez. Aki párkapcsolatban él, annak a társához, aki egyedül, annak az elveihez – de mindenkinek leginkább önmagához. És ma ez az, amit olyan gyakran elfelejtünk, az önazonosság, a jelenben létezés, a jelen megélése.

De térjünk vissza a színpadra. Wágner darabjai közül (természetesen csak azokból tudok választani, amit eddig láttam) nekem még mindig a Parsifal a kedvencem. Viszont ennek a darabnak a kórus részei igen erősek (vagy ebben a rendezésben igen nagy hangsúlyt kaptak). Nagyon tetszett, amikor a lányok a rokka mellet énekelve, balladázva várják haza tengerészeiket, serényen tevékenykedve. Ezt úgy oldotta meg a rendező, hogy a fonal egyik végét az egyik lány csuklójára, másik végét egy másik lány bokájára kötötte, a fonalak úgy metszették egymást, mint amikor a lányok az iskolaudvaron a két kezük ujjaira fonalakat akasztanak keresztezve, társuk meghatározott rendben átemeli, akkor más formában állnak a fonalak, majd az első lány visszaveszi. Szóval ez a játék rémlett fel bennem a színpadkép láttán. A lányok kezüket-lábukat meghatározott sorrendben emelve, leejtve olyan mozgást utánoztak, mint amikor a rokka forog és hol lent, hol fent tekeredik a szál. Miközben szépen énekeltek. Látványos, emlékezetes volt. Ugyanilyen maradandó kép az, amikor a hazaérkezett tengerészek mulatnak – foszforeszkáló csizma, a lányokon uv-fehérben játszó paróka – az éjszaka mesterséges fényeinek imitálására. Ebben a kórus jelenetben a tengerészek a kísértet hajó legénységét szólítják, mulassanak velük. A jelenet során két-háromszor libabőröztem – a zene, a színpadkép és a tömeg erős hatása együttesen adták ezt az élményt. Jóleső érzéssel távoztam, még az sem okozott gondot, hogy a két és fél órás darabot szünet nélkül, egyvégtében kellett végigülni.

Szólj hozzá!

Címkék: opera Operaház Richard Wagner Szikora János

A bejegyzés trackback címe:

https://mormota.blog.hu/api/trackback/id/tr105966467

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása